Magda Radzi / wszystkie grupy

Walczymy z zaparciami

Podstawowe zalecenia:  

 

  • pij dużo wody (1,5l - 3l dziennie)
  • stosuj zrównoważoną dietę bogatą w owoce i warzywa (błonnik!)
  • nie jedz obfitych kolacji jedz powoli, starannie przeżuwaj posiłki - pokarm źle strawiony nie jest właściwie wydalany odkładając się w postaci tłuszczu i zatruwa organizm
  • zwiększ ilośc błonnika w diecie (zwiększenie ilości spożycia warzyw ? pomidorów, kalafiorów, marchwi i buraków, owoców i ciemnego pieczywa)
  • zdecydowanie zmniejsz spożycie tłuszczów (mięsa i jaj), słodyczy (czekolady, ciasta, cukru), napojów gazowanych
  • zwiększ spożycie produktów bogatoresztkowych (grube kasze, chleby z grubo mielonej mąki, płatki owsiane, otręby pszenne)
  • zwiększ ilość spożywanych owoców zarówno świeżych jak i suszonych (szczególnie pestkowych tzn. malin, jeżyn i truskawek)
  • zwiększ aktywność fizyczną: spacer od 2 do 5 km, bieganie ok. pół godziny dziennie, pływanie co drugi dzień
  • świetnym sposobem na zaparcia jest ćwiczenie brzucha (izometryczne, polegające na napinaniu ważne: mięśnie napinamy przy wydechu!!!)
  • zaprzestań lub ogranicz ilość wypalanych papierosów do max. 10 dziennie (większa ilość spowalnia perystaltykę jelit)
  • pilnuj regularnego spożywania posiłków (nie rezygnuj ze śniadania - jeśli go nie zjesz, możesz na cały dzień spowolnić tempo swojego metabolizmu nawet o 30%!)
  • spożywaj świeżo fermentowane produkty mleczne (maślanka, kefiry, jogurty)
  • w wielu przypadkach pomoże Ci picie kawy, grubo mielonego siemienia lnianego
  • unikaj produktów ?zapierających?, wolno trawionych np. orzechów, grzybów, fasoli, szparagów, grochu

 

Kilka szybkich sposobów ...  

  • kiwi, ananas lub pomarańcza z dwiema łyżeczkami płatków owsianych zmieszanych z jogurtem naturalnym lub kefirem na śniadanie
  • kefir na czczo i w ciągu dnia (ma bakterie kwasu mlekowego - probiotyczne, które odtwarzają florę bakteryjną jelit)
  • szklanka ciepłej wody na czczo lub ok. 30 minut przed śniadaniem
  • 2 szklanki soku z warzyw, owoców, wody lub maślanki
  • suszone śliwki (szczególnie na czczo kilka śliwek moczonych przez całą noc w wodzie razem ze szklanką tej wody) lub po posiłkach; w identyczny sposób (morele, figi)
  • wypijanie bezpośrednio przed obiadem łyżki oleju słonecznikowego lub sojowego
  • spożycie przed kolacją 1-2 łyżeczek siemienia lnianego, popijając wodą lub herbatą lub w postaci kisielku przed każdym posiłkiem
  • masaż brzucha, ruchami okrężnymi wzdłuż jelita grubego (10 minutowy)

 

 

 

* "Zaparcia: Mirosław Janosz, Jan Dzieniszewski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2003-2005, s. 36 

 

Mandarynka - mała, sprytna do zjedzenia! Ale... może być szkodliwa, jeśli zjesz ją, bez wcześniejszego umycia! Pamiętaj, że mandarynki (pomarańcze itp.) ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

IZO NA INSTAGRAMIE

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     344432 / 19 / 3
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI