Magda Radzi / wszystkie grupy

Walczymy z zaparciami

Podstawowe zalecenia:  

 

  • pij dużo wody (1,5l - 3l dziennie)
  • stosuj zrównoważoną dietę bogatą w owoce i warzywa (błonnik!)
  • nie jedz obfitych kolacji jedz powoli, starannie przeżuwaj posiłki - pokarm źle strawiony nie jest właściwie wydalany odkładając się w postaci tłuszczu i zatruwa organizm
  • zwiększ ilośc błonnika w diecie (zwiększenie ilości spożycia warzyw ? pomidorów, kalafiorów, marchwi i buraków, owoców i ciemnego pieczywa)
  • zdecydowanie zmniejsz spożycie tłuszczów (mięsa i jaj), słodyczy (czekolady, ciasta, cukru), napojów gazowanych
  • zwiększ spożycie produktów bogatoresztkowych (grube kasze, chleby z grubo mielonej mąki, płatki owsiane, otręby pszenne)
  • zwiększ ilość spożywanych owoców zarówno świeżych jak i suszonych (szczególnie pestkowych tzn. malin, jeżyn i truskawek)
  • zwiększ aktywność fizyczną: spacer od 2 do 5 km, bieganie ok. pół godziny dziennie, pływanie co drugi dzień
  • świetnym sposobem na zaparcia jest ćwiczenie brzucha (izometryczne, polegające na napinaniu ważne: mięśnie napinamy przy wydechu!!!)
  • zaprzestań lub ogranicz ilość wypalanych papierosów do max. 10 dziennie (większa ilość spowalnia perystaltykę jelit)
  • pilnuj regularnego spożywania posiłków (nie rezygnuj ze śniadania - jeśli go nie zjesz, możesz na cały dzień spowolnić tempo swojego metabolizmu nawet o 30%!)
  • spożywaj świeżo fermentowane produkty mleczne (maślanka, kefiry, jogurty)
  • w wielu przypadkach pomoże Ci picie kawy, grubo mielonego siemienia lnianego
  • unikaj produktów ?zapierających?, wolno trawionych np. orzechów, grzybów, fasoli, szparagów, grochu

 

Kilka szybkich sposobów ...  

  • kiwi, ananas lub pomarańcza z dwiema łyżeczkami płatków owsianych zmieszanych z jogurtem naturalnym lub kefirem na śniadanie
  • kefir na czczo i w ciągu dnia (ma bakterie kwasu mlekowego - probiotyczne, które odtwarzają florę bakteryjną jelit)
  • szklanka ciepłej wody na czczo lub ok. 30 minut przed śniadaniem
  • 2 szklanki soku z warzyw, owoców, wody lub maślanki
  • suszone śliwki (szczególnie na czczo kilka śliwek moczonych przez całą noc w wodzie razem ze szklanką tej wody) lub po posiłkach; w identyczny sposób (morele, figi)
  • wypijanie bezpośrednio przed obiadem łyżki oleju słonecznikowego lub sojowego
  • spożycie przed kolacją 1-2 łyżeczek siemienia lnianego, popijając wodą lub herbatą lub w postaci kisielku przed każdym posiłkiem
  • masaż brzucha, ruchami okrężnymi wzdłuż jelita grubego (10 minutowy)

 

 

 

* "Zaparcia: Mirosław Janosz, Jan Dzieniszewski, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2003-2005, s. 36 

 

oliwkowe pięty Oliwę z oliwek wcieramy w stopy i nakładamy czyste bawełniane skarpetki. Zabieg zmiękcza skórę na stopach. Oliwkę możemymy też wmasowywać w ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     327000 / 7 / 2
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI