Magda Radzi / wszystkie grupy

Co nasze dziecko kupi w sklepiku szkolnym?

Zmiany w sklepikach szkolnych? i pierwsze ?mamo, tam nie ma co zjeść!?. I co teraz? W telewizji pełny szkodliwego tłuszczu i syropów rogalik obok drożdżówki, my rodzice zabiegani i zapracowani i tu jeszcze dywersja w postaci ustawy. Fakt. Dość nagle. Ale wreszcie ktoś postawił na profilaktykę zamiast leczyć. I to jest bardzo ważne.

Z pewnością zmiany bywają trudne ? te narzucone na sklepiki również rodzą u niektórych bunt u innych strach, ale czy rzeczywiście taki diabeł straszny, jakim go malują?

Odpowiedź brzmi NIE!

I na pewno ciężar zmiany nie leży po stronie właścicieli szkolnych sklepików. Rodzice, jeśli nie przejmiecie na siebie ?ciężaru? (a to może być po prostu rozmowa z dzieckiem, poparta wspólną wyprawą na zakupy, czy lekcja w szkole) wyedukowania swoich pociech, to nawet najlepiej zaopatrzony sklepik będzie świecił pustkami, a dzieciaki napełnią kieszenią batonikami po drodze?

Spróbujmy pojąć nowe zasady ? znajdziecie je tu:  i wdrożyć w życie. To nie będzie trudne!  A zyskacie zdrowie Waszych dzieci, lepsze wyniki w nauce i więcej spokoju, bo dzieci mogą być grzeczniejsze J

Tu znajdziecie link do dzisiejszego spotkania w Radiu Białystok KLIKNIJ. 

 

A oto w prosty sposób podane zalecenia Ministerstwa w sprawie sprzedaży produktów spożywczych dzieciom i młodzieży w jednostkach oświaty, czyli czym sklepik bogaty, tym rady:

 

Te produkty są dopuszczone:

 

KANAPKI:

- pieczywo: pełnoziarniste (nie wieloziarniste) żytnie, pszenne, mieszane lub bezglutenowe

- mięso i wędliny o zawartości mięsa maksimum 10g tłuszczu/100g produktu

- jajka, ryby, jajka, ser (bez sera topionego), wyroby z roślin strączkowych np. pasztet roślinny, hummus, budyń jaglany itp.

- masło lub miękka (brawo!) i niearomatyzowana margaryna lub olej

- zioła, świeże przyprawy

- bez soli i sosów, bez majonezu (ketchup dopuszczony jeśli jest min. 120g pomidorów na 100g ketchupu: tu mamy dużo możliwości)

 

SAŁATKI I SURÓWKI:

- z warzyw i owoców

- dodatki jak do kanapek

- bez soli

 

MLEKO I NABIAŁ:

- bez dodatku cukru i substancji słodzących (czyli żadne syropy itp.) tzn. nabiał najlepiej jak ma do 5-6g cukru/100g produktu (zawsze jest napisane na etykietach) a ustawa dopuszcza 10g/100g produktu (czyli nie jest źle!): dotyczy mleka w kartonikach, jogurtów, serków homogenizowanych, twarożków itp.

- najlepiej niesłodzone (ale nadal 10g/100g produktu obowiązuje) napoje i przetwory roślinne min. sojowy, ryżowy, owsiany, kukurydziany, gryczany (czyli i dla bezlaktozowców coś się znajdzie)

 

PRODUKTY ZBOŻOWE

- bez dodatków cukru i substancji słodzących

- o niskiej zawartości soli/sodu

 

WARZYWA: surowe i gotowane (bez cukru, o niskiej zawartości soli/sodu, w całości lub porcjach, najlepiej w opakowaniach jednostkowych (podział na porcje)

 

OWOCE: surowe i przetworzone, jeśli owoce suszone to bez tłuszczu i cukru (czyli raczej ekologiczne, nie konserwowane olejem palmowym, siarką itp. dostępne w większości sklepów) i w porcji do 50g w opakowaniu jednostkowym

 

ORZECHY i NASIONA:

- bez soli i bez cukru

 

SOKI OWOCOWE, WARZYWNE I OWOCOWO-WARZYWNE

- w opakowaniach do 330ml (ograniczenie porcji nie dotyczy przecierów, musów)

- bez dodatku cukru i substancji słodzących

- o niskiej zawartości sodu/soli

 

KOKTAJLE:

Owocowe, warzywne i owocowo-warzywne na bazie wcześniej opisanych produktów

 

WODA:

Mineralna, źródlana, stołowa, smakowa zabroniona!

 

INNE NAPOJE:

- herbata z dodatkami typu opisane wcześniej mleko czy napoje roślinne, także owocowa, ale nie czarna aromatyzowana! na smakową

- kawa zbożowa z mlekiem, napojami roślinnymi

- mogą być z dodatkiem miodu

 

Podumowując:

pieczywo pełnoziarniste ze wskazaniem na żytnie, bo wymienione na pierwszym miejscu

bez dodatkowego cukru 

kupuj produkty - nabiał, napoje do 10g węglowodanów/100g produktu

bez dosalania dopuszczona ilość to 5g dzień - czyli łyżeczka - używamy produktów niskosodowych i jak najmniej solimy

bez szkodliwych tłuszczy - i ograniczamy do max. 10g/100g produktu

z mięsem w mięsie czyli minimum 70% mięsa w wędlinie

I JUŻ!

Balsam z masłem kakaowym do bardzo suchej skóry 2 części: masło kakaowe 3 części: olej z awokado/olej z kiełków przenicy 1/3 części: witamina ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

IZO NA INSTAGRAMIE

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     345323 / 32 / 6
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI