Magda Radzi / wszystkie grupy

Poświąteczna dieta, czyli jak wrócić "do siebie" po świętach

  

Podczas świąt tyjemy średni od 1 do ok. 2 kg. Niektórzy nawet więcej.  Dręczy nas poczucie winy. Pojawiła się niestrawność i wzdęcia.  Nasze ubrania zrobiły się ciaśniejsze, a do tego pojawiło się uczucie rozleniwienia i ciężkości. 

Co zrobić, żeby szybko wrócić "do siebie" i odzyskać dobre samopoczucie? 

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek "na pomoc". Na zgubienie kilku centymetrów i odciążenie układu trawiennego. 

 

Po pierwsze: nasze dodatkowe kilogramy to nie jest prawdopodobnie sama tkanka tłuszczowa. Żeby przytyć 1 kg należy dostarczyć sobie dodatkowe 7 000 kcal. I tu w sumie wigilijna kolacja i obfite dni świąt mogą nam ten kilogram dodać. Ale reszta, np., kiedy przytyjemy 2 kg - to nie są one efektem 14 000 dodatkowo zjedzonych kalorii, lecz także zatrzymaniem wody.

I skoro nie jest to tkanka tłuszczowa, która przybyła na stałe - to jeśli zabierzemy się za nią natychmiast, nie pozostanie z nami!


Dobra wiadomość? Nie należy stosować drastycznych diet. Nie stosujemy głodówki. To tylko rozreguluje nasz organizm jeszcze bardziej. Spowolni i tak już utrudniony metabolizm ? co spowoduje efekt "jojo" kiedy tylko wrócimy do "normalnego" odżywiania.

 

Oto proste zasady, jak stracić świąteczne kilogramy:

 

Zasada nr 1 - pij dużo wody
Wypij 1 litr na każde 30g wagi. Szczególnie dobrym pomysłem jest woda np. z sokiem z cytryny, woda mineralizowana (typu muszynianka, galicjanka itp.) herbatki ziołowe np. mięta, dziurawiec, anyż, imbir.

One pomogą poprawić trawienie, oczyszczą organizm z toksyn.

 

Zasada nr 2 - ograniczamy węglowodany 

Większość świątecznych smakołyków to węglowodany (mąka, cukier). To przez nie czujemy się senni, zmęczeni i ? ciągle mamy ochotę na więcej, bo uzależniają, także nasz mózg.

Na kilka dni ogranicz więc wszelkie produkty zawierające mąkę i cukier (pieczywo, ciasta, makaron, słodycze, słodkie napoje, także owoce!). W wersji lżejszej (czyli węglowodany w zmniejszonej ilości, ale pozostają) zamień węglowodany proste na złożone, czyli. białą mąkę na razową np. pieczywo jasne na ciemne itp.


Zasada nr 3 - jedz warzywa 

W trakcie świąt rzadko po nie sięgamy. Kto bowiem ma ochotę na warzywa, jeśli stół ugina się pod smakołykami? Sałatka jarzynowa nie podpada pod kategorię warzywa, często pływając w majonezie!

Brak błonnika objawia się zaparciami, wzdęciami i ogólnie ciężkością.

Zjedz co najmniej ? szklanki świeżych warzyw  3 x dziennie.

Zasada nr 4 - jedz pięć razy dziennie ale tym razem najlepiej tylko 3
Niedużych i regularnych. Lekkie przegłodzenie bardzo dobrze wesprze nasz układ pokarmowy.


Zasada nr 5 - przyprawiaj 

Zielone (suszone) przyprawy do posiłków (bazylia, tymianek, rozmaryn, majeranek, oregano, estragon, lubczyk itp) poprawią trawienie, dobrze zadzaiała też pieprz, cynamon, czarnuszka, czosnek, imbir, kminek. 


Zasada nr 6 - wyśpij się
 

W trakcie snu organizm przeprowadza sprzątanie, odtruwanie i naprawę.

 

Zasada nr 7 - rusz się 

Szybciej spalisz dodatkowe kalorie, pobudzisz krążenie, przyspieszysz metabolizm i poczujesz lżej.

Dobrym pomysłem jest aktywność na świeżym powietrzu np. spacer.

Nie polecamy aktywności intensywnej! Może sprawić, że poczujemy się jeszcze gorzej! Powoli przyzwyczajmy organizm do aktywniejszego trybu życia.

 

PRZYKŁADOWY DZIEŃ: 

Śniadanie:  2 kromki chlebka chrupkiego; jeden przełożony chuda wędliną (ok. 20 g), drugi posmarowany czubatą łyżką twarożku, posypanego szczypiorkiem; do picia kawa lub herbata ziołowa bez cukru

  
Obiad:  2 ziemniaki ugotowane w mundurkach i zapieczone, z tymiankiem, kefir z roztartym czosnkiem i ziołami

  
(Podwieczorek: 2 mandarynki)

  
Kolacja: surówka z kapusty białej z dodatkiem startej marchewki, 1/2 jabłka, 1/8 papryki, polana z sokiem z cytryny i posypana 2 łyżeczkami posiekanego koperku; herbata ziołowa

Codziennie sprawdzaj zawrtość lodówki i przeglądaj produkty, które masz w lodówce i usuwaj te, które są nieświeże. To bardzo ważna zasada. Nie wiesz nawet, jak ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     323139 / 44 / 6
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI