Magda Radzi / wszystkie grupy

Jabłka

 

Znanych jest ponad 10 tys. odmian jabłek. Różnią się one nie tylko wielkością, kształtem, kolorem, ale także smakiem, aromatem i zastosowaniem w kuchni!

 

Stare powiedzenia mają w sobie źdźbło prawdy - że jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka. Choć ja myślę, że 2 to lepsza liczba. Obecnie mamy faktycznie sporo dowodów naukowych, że jabłka pozwolą nam rzadziej odwiedzać gabinet lekarski.

Owoce te są pełne pożytecznych składników tj. błonnik i witamina C (im kwaśniejsze oraz im mniejsze, tym więcej). Ale uwaga, wiele prozdrowotnych składników znajduje się w skórce jabłka lub tuż pod, a więc szukajmy jabłek ekologicznych, myjmy je dokładnie i zjadajmy ze skórką oraz ogryzkiem!

Np. pestki jabłka są bogate w potrzebny naszym tarczycom jod!

Najcenniejsze w tych owocach jest to, co zwykle odrzucamy: gniazda nasienne i skórka, gdyż w nich znajduje się najwięcej pektyn, które mają tę zaletę, że oczyszczają organizm z substancji trujących.

Podczas trawienia pektyny wiążą niektóre metale ciężkie (kobalt i ołów) w nierozpuszczalne sole, które są potem wydalane z organizmu.

Zatem o jedzeniu jabłek powinni pamiętać głównie nałogowi palacze, mieszkańcy dużych miast, ośrodków przemysłowych oraz osoby mające w pracy styczność ze związkami toksycznymi, np. drukarze.

Pektyny "wymiatają" z organizmu resztki pokarmów, regulują florę bakteryjną jelit i neutralizują substancje toksyczne. Jabłka zmniejszają wchłanianie cholesterolu, a dzięki temu skutecznie zapobiegają miażdżycy i chronią przed zawałem.

Regulują też perystaltykę jelit, działając przeciw zaparciom. Ale takie właściwości mają tylko pektyny surowe.

Istnieją informacje łączące jedzenie jabłek z ochroną przed rozwojem chorób serca - stwierdzono bowim, że 10g błonnika dziennie zmniejsza aż o 14% ryzyko chorób układu krążenia, a jedno jabłko zawiera aż 5g tego cennego składnika.

Jabłka mogą też być dobrym produktem przy utracie wagi.

Jabłka są niezastąpione w kuracjach odchudzających, cenią je osoby które dbają o linię, bo sycą i dostarczają stosunkowo niewiele kalorii (30-50 kcal w 100 g).

Ale pamiętajmy, że nie więcej niż 150g dziennie, więcej to za dużo cukru!

 

Szczególnym produktem jest też ocet jabłkowy, który doskonale poprawia trawienie.

 

Jabłka mają też działanie działanie moczopędne, a wiec mogą zmniejszać obrzęki.

Także przy cukrzycy mogą mieć wpływ na obniżanie glikemii poposiłkowej (zapewne z powodu zawartości błonnika).

Jest mnóstwo pomysłów na wykorzystanie jabłek, doskonałe są w postaci naturalnej w całości czy w formie dodatku do owsianki czy sałatek owocowych (należy skropić jabłko sokiem z cytryny, limonki lub pomarańczy, żeby nie ściemniało). Łasuchy z pewnością docenią smak szarlotek i tart, a w okresie zimowym jabłko zapiekane z orzechami, miodem i przyprawami.

Gotowane jabłko na przykład u dzieci może leczyć biegunkę a u dorosłych niestrawność.

Z ciekawostek: jabłka wytwarzają gaz, który powoduje, że inne owoce dojrzewają - więc można włożyć do papierowej torebki jabłko i niedojrzałego banana i często po kilku godzinach banan jest już dojrzały.

   Ostrzeżenie  W przypadku jakichkolwiek dolegliwości powinniście się udać do lekarza, podane niżej sposoby nie zastąpią konsultacji medycznej!!!      Ból ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     323141 / 46 / 8
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI