Magda Radzi / wszystkie grupy

Gotowanie warzyw strączkowych

Wiele osób lubi strączki, jednak ich unika, ze względu na towarzyszące ich spożyciu wzdęcia i gazy.

Ale jest kilka sposobów, na uniknięcie dyskomfortu trawiennego.

 

Główna zasada:

namoczyć na ok. 12h, przepłukać, zalać nową wodą w proporcji co najmniej 1 miarka strączków na 3 miarki wody. Gotować najlepiej w przegotowanej wcześniej i schłodzonej wodzie - do pożądanej konsystencji strączkó i posolić na sam koniec.

Poniżej bardziej szczegółowe wskazówki!

 JAK UGOTOWAĆ FASOLĘ 

 

1. Fasolę namocz w garnku w ziemnej wodzie na 12 godzin (proporcja wody 3 x wiecej wody, niż fasoli).

Moczenie fasoli spowoduje, że ugotuje się szybciej i będzie miała bardziej miękką skórkę. Niemoczona gotuje się dwukrotnie dłużej.

2. Po tym czasie wylej wodę z moczenia, zalej fasolę zimną (PRZEGOTOWANĄ) wodą - im mniej wapnia w wodzie, tym lepiej. 

3. Gotuj bez przykrycia na dużym ogniu ok. 10 minut. Możesz dodać liść laurowy, kminek, ziele angielskie lub 1 cm glonu kombu. Każdy z tych dodatków poprawia strawność fasoli.

Nie dodawaj soli! 

Nie zbieraj piany, to białko. Potem przykryj o gotuj do miękkości fasoli (spóbuj po ok. 1h). Czas gotowania zależy od wielkości ziaren fasoli.

4. Fasolę schłodź w wodzie z gotowania - dodaj odrobinę soli, wtedy skórka się nie powinna pomarszczyć, ani popękać. 

 

Wyróbuj smalec z fasoli - kliknij TU. 

  

JAK UGOTOWAĆ CIECIERZYCĘ 

  

1. Porcję suchej ciecierzycy przepłucz zimną wodą, przełóż do garnka i zalej 6 porcjami wody. Odstaw do manoczenia na 12 godzin.

2. Po tym czasie odlej wodę, ciecierzycę przepłucz, włóż z powrotem do garnka i zalej przegotowaną wodą do wysokości 3 palców ponad poziom ciecierzycy. Przykryj garnek przykrywką.

3. Zagotuj i gotuj ok. 1,5h - cały czas pod przykryciem. Możesz dodać 1-2 szczypty sody - wtedy ciecierzyca ugotuje się szybciej. Pomoże, kiedy mamy mniej czasu.

 

Zajrzyj tu za kilka dni - znajdziesz przepis na pyszną, zdrową nutellę! 

 

JAK UGOTOWAĆ SOCZEWICĘ czerwoną 

 

1. Soczewicę przepłucz. Przełóż do garnka i zalej wodą w proporcji 1,5 szklanki wody na 1 porcję soczewicy.

2. Dodaj kilka kropli oliwy.

3. Zagotuj i gotuj ok. 7-10 minut. Oprósz solą, wymieszaj i pozostaw pod przykryciem na ok. 5-10 minut, żeby doszła.

 

Wypróbuj pastę z soczewicy - kliknij TU. 

 

JAK UGOTOWAĆ SOCZEWICĘ zieloną 

  

1. Soczewicę przepłucz. Przełóż do garnka i zalej wodą w proporcji 1,5 szklanki wody na 1 porcję soczewicy.

2. Zagotuj i gotuj ok. 15 minut. Oprósz solą, wymieszaj i pozostaw pod przykryciem na ok. 15-20 minut, żeby doszła.

 

Już niedługo - znajdziesz tu przepis na sałatkę z zieloną soczewicą!  

 

JAK UGOTOWAĆ BÓB 

  

1. Zagotuj 1,5 l wody z 1 łyżeczką cukru, 1 łyżeczką soli i 1 łyżeczką oleju/masła.

2. Do wrzącej wody włóż bób. Gptuj bez pokrywki - ok. 5-15 minut. W międzyczasie próbuj bób, czy ma już taką konsystencję, jak lubisz.

 

JAK UGOTOWAĆ SOJĘ 

  

1. Soję namocz na noc/ok. 12h w wodzie. W proporcji 1 miarka soi: 5 miarek wody. 

2. Namoczoną soję odsączyć, przepłukać zimną wodą, dodać nową przegotowaną (zimną) i gotować nawet 2-3 godziny.

3. Doprawiaj pod sma koniec gotowania.

 

Tu znajdziesz krótki artykuł o najbardziej wartościowych strączkach.

  Tabata. Trening trwający zaledwie 4 minuty, ale swoją intensywnością zastępujący godzinę ćwiczeń. Jest skuteczny w spalaniu tkanki tłuszczowej oraz znacznie ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

IZO NA INSTAGRAMIE

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     344432 / 19 / 3
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI