Magda Radzi / wszystkie grupy

Mandarynka

mandarynka właściwości mandarynki

  

Siostra pomarańczy, mniejsza i słodsza, łatwa w obieraniu. Jej nazwa pochodzi od nazwy wyspy Mauritius na Oceanie Indyjskim, którą niegdyś nazywano Mandarą.

Rośnie na drzewkach o wysokości do 8 metrów!

Kupując mandarynki trzeba je koniecznie powąchać. Oznaką dobrego gatunku i świeżości jest ich intensywny aromat.

 

Owoce zawierają dużo kwasów organicznych, m. in. cytrynowy i jabłkowy, które pomagają pozbyć z organizmu toksyn. Mandarynki to też dobre źródło witamin: A, B1, B6, C, kwasu foliowego oraz składników mineralnych: potasu i wapnia.

 

Mandarynki są silnie zasadotwórcze (działanie odkwaszające), zalecane są dla osób cierpiących na schorzenia dróg moczowych, pomagają również na zaparcia.

Jedzenie mandarynek może zmniejszać ryzyko raka wątroby, a także złagodzi dolegliwości wynikające z przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby.

 

Siostra pomarańczy - ale od niej bogatsza min. w nobiletynę - flawonoid, który pomaga zwalczać nadwagę i cukrzycę typu 2, a także choroby układu krążenia (ale uwaga, wiekszość tych substancji znajduje się w skórce, więc może herbatka z suszonej ekologicznej skórki?)!
Mandarynki dzięki zawartości wit. A (mają jej więcej niż pomarańcze, cytryny czy pomelo) i C zapobiegają procesom oksydacji - degradacji komórek (utleniania), wspomagają układ odpornościowy, poprawiają kondycję skóry i oczu.

A co do odchudzania - 1 owoc wielkości ok. 60g ma ok. 35 kcal, a jego skład pomaga naszemu organizmowi w trawieniu i oczyszczaniu.
Są bezpieczne dla osób chorych na cukrzycę, bo mają niski ładunek glikemiczny.
Czy możesz jeść mandarynki w ciąży? Nie za wiele, mogą być przyczyną alergii (TU KLIKNIJ żeby dowiedzieć się dlaczego)!

Zawsze mandarynki należy dokładnie umyć.
A jak kupić pyszne i soczyste? Musza być pachnące, mocno pomarańczowe, lekko miękkie oraz nie mieć pustych miejsc pod skórką - wtedy są suche.

Wartość odżywcza mandarynek (w 100 g)
Wartość energetyczna - 53 kcal
Białko - 0.81 g
Tłuszcz - 0.31 g
Węglowodany - 13.34 g (w tym cukry proste: 10.58 g)
Błonnik - 1.8 g
Woda - 85.17%
Minerały
Wapń - 37 mg
Żelazo - 0.15 mg
Magnez - 12 mg
Fosfor - 20 mg
Potas - 166 mg
Sód - 2 mg
Cynk - 0.07 mg
Witaminy
Witamina C - 26.7 mg
Tiamina - 0.058 mg
Ryboflawina - 0.036 mg
Niacyna - 0.376 mg
Witamina B6 - 0.078 mg
Witamina A - 681 IU
Witamina E - 0.20 mg
Źródło danych: USDA National Nutrient Database

 

Czy wiecie, że mamy kilka odmian mandarynek? 

Klementynka - stanowi skrzyżowanie mandarynki z gorzką pomarańczą, pochodzi z Algierii i nazywana jest od imienia francuskiego członka zakonu. Najpopularniejsza. Ma małą ilość pestek.

Satsuma ma ponad 100 odmian! Jej owoce dojrzewają wcześniej niż owoce innych mandarynek. Nie ma pestek!

Tangerynka - pierwotnie pochodzi z Laosu i Chin. Charakterystyczna dla niej jest odstająca od miąższu skórka. Skórka ich jest cieńsza, owoc czerwony, a smak bardziej cierpki. Ma pestki.

Tangela - powstała ze skrzyżowania mandarynki z grejpfrutem. Cechą charakterystyczną dla tej mandarynki są bardzo słodkie i soczyste owoce z gorzkim posmakiem oraz łatwe oddzielanie się skórki od miąższu.

 

Tu znajdziesz przepis na ciasto mandarynkowe bez mąki! Kliknij TU. 

Muffiny mandarynkowo-gryczane z suszonymi owocami. 

  Wieloletnie badania naukowe prowadzone na całym świecie potwierdziły już dawno niezwykłe właściwości nasion ostropestu plamistego (łac. Silybum Marianum). Jest ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     323139 / 44 / 6
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI