Magda Radzi / wszystkie grupy

Mandarynka

mandarynka właściwości mandarynki

  

Siostra pomarańczy, mniejsza i słodsza, łatwa w obieraniu. Jej nazwa pochodzi od nazwy wyspy Mauritius na Oceanie Indyjskim, którą niegdyś nazywano Mandarą.

Rośnie na drzewkach o wysokości do 8 metrów!

Kupując mandarynki trzeba je koniecznie powąchać. Oznaką dobrego gatunku i świeżości jest ich intensywny aromat.

 

Owoce zawierają dużo kwasów organicznych, m. in. cytrynowy i jabłkowy, które pomagają pozbyć z organizmu toksyn. Mandarynki to też dobre źródło witamin: A, B1, B6, C, kwasu foliowego oraz składników mineralnych: potasu i wapnia.

 

Mandarynki są silnie zasadotwórcze (działanie odkwaszające), zalecane są dla osób cierpiących na schorzenia dróg moczowych, pomagają również na zaparcia.

Jedzenie mandarynek może zmniejszać ryzyko raka wątroby, a także złagodzi dolegliwości wynikające z przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby.

 

Siostra pomarańczy - ale od niej bogatsza min. w nobiletynę - flawonoid, który pomaga zwalczać nadwagę i cukrzycę typu 2, a także choroby układu krążenia (ale uwaga, wiekszość tych substancji znajduje się w skórce, więc może herbatka z suszonej ekologicznej skórki?)!
Mandarynki dzięki zawartości wit. A (mają jej więcej niż pomarańcze, cytryny czy pomelo) i C zapobiegają procesom oksydacji - degradacji komórek (utleniania), wspomagają układ odpornościowy, poprawiają kondycję skóry i oczu.

A co do odchudzania - 1 owoc wielkości ok. 60g ma ok. 35 kcal, a jego skład pomaga naszemu organizmowi w trawieniu i oczyszczaniu.
Są bezpieczne dla osób chorych na cukrzycę, bo mają niski ładunek glikemiczny.
Czy możesz jeść mandarynki w ciąży? Nie za wiele, mogą być przyczyną alergii (TU KLIKNIJ żeby dowiedzieć się dlaczego)!

Zawsze mandarynki należy dokładnie umyć.
A jak kupić pyszne i soczyste? Musza być pachnące, mocno pomarańczowe, lekko miękkie oraz nie mieć pustych miejsc pod skórką - wtedy są suche.

Wartość odżywcza mandarynek (w 100 g)
Wartość energetyczna - 53 kcal
Białko - 0.81 g
Tłuszcz - 0.31 g
Węglowodany - 13.34 g (w tym cukry proste: 10.58 g)
Błonnik - 1.8 g
Woda - 85.17%
Minerały
Wapń - 37 mg
Żelazo - 0.15 mg
Magnez - 12 mg
Fosfor - 20 mg
Potas - 166 mg
Sód - 2 mg
Cynk - 0.07 mg
Witaminy
Witamina C - 26.7 mg
Tiamina - 0.058 mg
Ryboflawina - 0.036 mg
Niacyna - 0.376 mg
Witamina B6 - 0.078 mg
Witamina A - 681 IU
Witamina E - 0.20 mg
Źródło danych: USDA National Nutrient Database

 

Czy wiecie, że mamy kilka odmian mandarynek? 

Klementynka - stanowi skrzyżowanie mandarynki z gorzką pomarańczą, pochodzi z Algierii i nazywana jest od imienia francuskiego członka zakonu. Najpopularniejsza. Ma małą ilość pestek.

Satsuma ma ponad 100 odmian! Jej owoce dojrzewają wcześniej niż owoce innych mandarynek. Nie ma pestek!

Tangerynka - pierwotnie pochodzi z Laosu i Chin. Charakterystyczna dla niej jest odstająca od miąższu skórka. Skórka ich jest cieńsza, owoc czerwony, a smak bardziej cierpki. Ma pestki.

Tangela - powstała ze skrzyżowania mandarynki z grejpfrutem. Cechą charakterystyczną dla tej mandarynki są bardzo słodkie i soczyste owoce z gorzkim posmakiem oraz łatwe oddzielanie się skórki od miąższu.

 

Tu znajdziesz przepis na ciasto mandarynkowe bez mąki! Kliknij TU. 

Muffiny mandarynkowo-gryczane z suszonymi owocami. 

Wersja dla leniwych i pechowców:  zębami, jak jogurt będzie wyjątkowo dziki, to się obliżesz nie otwieraj, pij przez słomkę zrób dziurkę w podstawie i wypij ...

ZNAJDŹ NAS NA FB

SPRAWDŹ SWOJE BMI!

NEWSLETTER

Instytut Zdrowego Odżywiania
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
copyright © 2007-2018 Instytut Zdrowego Odżywiania
idea, gfx & code by warlock
all rights reserved     327175 / 44 / 5
REGULAMIN ~ POLITYKA PRYWATNOŚCI